Nye beviser for Oticon Opn

2 oktober 2017

Nye uafhængige studier beviser, at Oticon Opn høreapparater hjælper brugerne med at kunne deltage i samtaler i støjende situationer – bedre end andre høreapparater.

Har du nogensinde oplevet, at det kan være svært at følge med i samtalen på en støjende restaurant? De fleste er enige om, at lyden af klirrende bestik og tallerkner eller højlydt latter ved bordet ved siden af kan virke forstyrrende. For mennesker med høretab kan disse støjende situationer være en stor udfordring. Den er så stor, at det velkendte problem kaldes ‘restaurant-dilemmaet’ i audiologiske kredse.  I to nye uafhængige studier har man undersøgt fordelene ved høreapparater i støjende omgivelser, og begge studier har bevist, at høreapparatet Oticon Opn™ sætter en ny standard for den hjælp, høreapparater kan give brugerne i situationer som “restaurant-dilemmaet”. Studierne påviser desuden, at hjælpen er større end ved brug af andre sammenlignelige høreapparater på markedet.

Brugere af Oticon Opn kan igen nyde at gå på restaurant og café uden konstant at skulle kæmpe med baggrundsstøj eller folk, der taler i munden på hinanden. Ved at omdanne lydene til klar og tydelig information mindsker Oticon Opn hjernens anstrengelse i situationer, hvor det kan synes næsten umuligt for mennesker med høretab at deltage aktivt i samtalen. De nye studier understreger fordelene ved Oticons BrainHearing-teknologi, som er resultatet af mere end 20 års forskning.

“Høreapparater, som kun forstærker lyden, tager ikke højde for hjernens mere komplekse behov,” siger Thomas Behrens, direktør for Audiologi hos Oticon A/S. “Hvis man brækkede benet, ville man ikke acceptere en behandling, som begrænser en til kun at kunne færdes i fladt terræn. Man ville forvente, at man fik fuld førlighed, så man kan færdes alle steder. Mennesker med høretab ønsker også den bedst tilgængelige  behandling, hvilket Opn er designet – og bevist – til at give.”

“Hvis et høretab ikke behandles korrekt, er hjernen tilbøjelig til at arbejde hårdere for at kompensere for den manglende lydinformation. Den ekstra belastning på hjernen kan gøre, at man føler sig træt og umotiveret. Det kan medføre, at man vælger den nemme løsning og isolerer sig. Et ubehandlet høretab, som fører til, at man trækker sig fra sociale arrangementer, kan have meget alvorlige konsekvenser som afhængighed, depression og fremskyndet demens. Det er derfor, at vi med vores BrainHearing-teknologi konstant tilstræber den bedste hørelse i støj, hvilket er så vigtigt for personen med høretab”, fortsætter Thomas Behrens.

Den mest almindelige klage fra høreapparatbrugere er vanskeligheden ved at kommunikere i støjende omgivelser . Derfor er det også nærliggende at teste høreapparatteknologien i virkelige støjscenarier kontra i de gængse laboratorie-forhold. Begge nye studier er baseret på tests i virkelig støjscenarier. Den første test brugte avanceret pupillometri til præcist at måle, hvor meget hjernen blev belastet, når den skulle forstå tale med forstyrrende baggrundsstøj. I den anden test blev tre førende høreapparatteknologier testet mod hinanden i en situation, som efterlignede miljøet i en støjende café, hvor fire personer deltager i en samtale.

Test nr. 2 sammenlignede teknologier, som bruger henholdsvis moderat og direkte fokus (traditionel og smal direktionalitet) med Oticon Opn, som åbner op for lydbilledet for at få flere stemmer med. Resultatet var, at Opn giver 20 % bedre taleforståelse end høreapparater med traditionel direktionalitet og var generelt bedre end de to andre høreapparater takket være den ”åbne lydtilgang”. Resultaterne fra begge studier konkluderede, at Opn-brugere føler sig mere tilpas i mere komplekse lyttesituationer, og at Opn derfor løser problemet med støj mere effektivt end konkurrenternes teknologier.

“Betydningen af disse resultater er uomtvistelige. De mange beviser for, at Opn gør en markant forskel i situationer med støj, sikrer Opn-brugerne, at de kan deltage i flere sociale sammenhænge, som de tidligere har fundet udfordrende. Vi ved alle instinktivt, at det på længere sigt er godt for helbredet at holde kroppen i form, og nu er der også flere og flere undersøgelser, som viser, at der også er sundhedsmæssige fordele ved at være socialt aktiv. At være socialt aktiv gør det muligt for os at træne og forbedre vores kognitive evner, hvilket er med til at holde hjernen i form i længere tid. Ved at forbedre hørelsen ved hjælp af vores BrainHearing™-teknologi kan mennesker med høretab nu bedre styre deres egen hørelse og  selv positivt påvirke deres helbred på den lange bane,” konkluderer Thomas Behrens.

Søs Wollesen, læge og forfatter, kan mærke en stor forskel på sine Oticon Opn – sammenlignet med hendes tidligere høreapparater: ”Jeg havde i mange år svært ved at tage på cafe, hvis der var rigtig meget larm – med mindre vi sad afsides og lige over for hinanden. Det har altid været en udfordring at tage til middage, tage ud at spise og på caféer og sådan nogle ting – eller bare sidde til frokoster med kolleger. Nu tænker jeg aldrig over, hvor jeg sidder! Om jeg er på en café, i vagt på en traumestue, eller om jeg sidder til en middag med mange mennesker. Jeg placerer mig bare, hvor jeg har lyst til at sidde nu,” fortæller Søs Wollesen.

For mere om Oticon, Oticon Opn og BrainHearing™, gå ind på Oticon.dk/opn. For uddybning og illustration af de to tests, læs mere her.

500 millioner mennesker verden over lider af høretab. Det er Oticons ambition, at vores kunder – høreklinikker i hele verden - foretrækker at bruge vores produkter til mennesker med nedsat hørelse. Gennemsnitsalderen for personer med høretab er 50+, men 8 % er under 18 år. Baseret på passion, dedikation og professionel ekspertise designer Oticon høreapparater til både børn og voksne, som er egnet til alle typer høretab – fra milde til kraftige. Oticons er blandt de mest innovative på markedet.
Oticon har hovedkontor i Danmark, men er en global virksomhed, som er en del af William Demant Holding-koncernen med mere end 11.000 medarbejdere og en omsætning på over DKK 10 mia.

Kontakt:  Katrine Hertz Østergaard, khos@oticon.com, +45 2095 2530