Det nye Oticon Opn Play™ premium høreapparat hjælper børn med høretab med at leve, lære og trives

19 februar 2019

Oticon Opn Play™ er et gennembrud i høreomsorg for børn. Nu kan børn drage fordel af verdenskendt høreteknologi, der åbner op for en verden af lyde, selv i støjende omgivelser

En hel ny måde for børn at høre på
Oticon
Opn Play™ er et banebrydende høreapparat designet til at imødekomme udviklingsmæssige behov og daglige udfordringer for børn med høretab, som de vokser op. Det pædiatriske høreapparat, Oticon Opn Play™, repræsenterer en hel ny måde for børn at høre på. Det åbner op for en verden af lyd til unge ører med mulighed for at skelne mellem tale og støj med mindre anstrengelse i deres fantastiske, men kaotiske, verden.

Stimulering af hjernen fordrer udvikling og vækst
Mere end 80 % af, hvad børn lærer, kommer fra indirekte læring. Deres hjerner fungerer som en svamp, der absorberer lyde for at hjælpe dem med at lære fra de konstant forandrende omgivelser, de lever og interagerer i. Børn med høretab modtager ikke alle de informationer, hjernen behøver for at behandle lyd. Som voksne udfylder vi automatisk huller fra hukommelsen eller tager udgangspunkt i konteksten, men børn har ikke dette forråd af informationer til rådighed, så de skal arbejde hårdere for at få lyd og tale til at give mening og følge med, hvilket kan gøre dem trætte, overvældede og isolerede.

Oticon Opn Play™ er det første børnehøreapparat, der åbner op for en verden af lyd og støtter børn i at vælge, hvilke lyde de skal fokusere på helt naturligt. Med bedre taleforståelse og mindre lytteanstrengelse såvel som adgang til vitale, tilfældige lyde får de unge hjerner den stimulering, der er nødvendig for udvikling og vækst.

Oticon Opn Play™ tilbyder verdens første system til at forhindre feedback
Børn krammer, leger og er ekstremt aktive. De har ofte hue eller hjelm på. Dette øger risikoen for irriterende hyletoner – også kaldet feedback – mens høreapparaterne er i brug. Oticon Opn Play™ tilbyder verdens første system til at forhindre feedback uden at gå på kompromis med hørbarhed, hvilket sikrer en mere komfortabel lytteoplevelse i børnenes hektiske hverdag. Det betyder endda, at deres hjerner, som er i udvikling, kan modtage op til 25 % flere taledetaljer, hvorved det bliver lettere for dem at forbedre deres sprogfærdigheder.

”Alle børn skal have de bedste muligheder for at lære, udvikle sig og trives,” siger Thomas Behrens, chefaudiolog, Oticon. ”Med et høretab er børn desværre tilbøjelige til forsinket læring, og de er ofte bagud i forhold til jævnaldrende. Med mindre et høretab adresseres tidligt og succesfuldt, kan denne forskel blive større. Oticon Opn Play™ giver børn adgang til 3600 lyd, hvilket hjælper barnet med at skelne mellem vigtige lyde og irrelevant, forstyrrende støj. Det giver dem meget bedre betingelser for at nyde lyden på en behagelig måde og meget bedre chancer for at udnytte dens fulde potentiale”.

Trådløs forbindelse til moderne enheder
Oticon Opn Play™ er et Made for iPhone høreapparat, der tilbyder børn trådløs forbindelse til de enheder, de dagligt bruger i forbindelse med både fritid og læring, heriblandt moderne smartphones og tablets. Med valgfrit tilbehør som ConnectClip kan Oticon Opn Play™ forvandles til et trådløst headset, der forbedrer lydkvaliteten af musik, telefonsamtaler og mere. ConnectClip fungerer også som en handy mikrofon, der både gør det nemmere for børn at høre i omgivelser som fx støjfyldte legepladser samt at høre nogen på afstand – hvilket er særdeles nyttigt i klasselokaler, så beskeder fra læreren bliver tydeligere.

Mange modeller og farver
Oticon Opn Play™ fås i en unik og bred vifte af modeller og sjove farver for børn. Særligt bemærkelsesværdig er den nye, genopladelige model, der tilbyder lynhurtig og pålidelig batteriopladning, der giver strøm nok til hele dagen med kun tre timers opladning. Alle modeller er designet med børns aktive liv og sikkerhed i tankerne: høreapparaterne er allergivenlige, ligesom de er modstandsdygtige over for støv og snavs; de har en LED-lampe, der giver barnets omsorgspersoner visuel bekræftelse i, at batteriet fungerer, som det skal; og en børnesikret batteriskuffe, så batteriet holdes utilgængeligt for pilfingre.

For flere informationer om Oticon besøg: www.oticon.dk

500 millioner mennesker verden over lider af høretab. De fleste personer med høretab er 50+, men 8 % er under 18 år. Det er Oticons ambition, at vores kunder – høreklinikker verden over – foretrækker vores produkter til mennesker med høretab. Baseret på passion, dedikation og professionel ekspertise designer Oticon høreapparater til både børn og voksne, som er egnet til alle typer høretab – fra milde til kraftige. Oticons er blandt de mest innovative på markedet. Med hovedkvarter i Danmark er vi et globalt selskab og en del af William Demant Group med mere end 13.000 medarbejdere og en omsætning på over 13 milliarder danske kroner. Se mere på www.oticon.dk.

Kontakt:

Katrine Hertz Østergaard, Sr. Director, Communications & Digital Channels, Oticon, e-mail: khos@oticon.com, telefon: +45 20952530