Støt udviklingen af dit barns tale og sprog
Fundamentet for tale skabes tidligt i livet. Selv når børn endnu ikke har lært at tale, lytter de konstant. Det er vigtigt, at dit barn har adgang til tale, sprog og lyde fra omgivelserne.
Lyd stimulerer sprogudviklingen
I løbet af de første fem måneder lærer babyer at skelne mellem de forskellige talelyde, hvilket fremmer pludren. I slutningen af pludrefasen vil barnet eksperimentere mere med, hvordan han/hun bruger forskellige ord. Det begynder med enkelte ord, derefter kombinationer af to ord og til sidst sætninger.
Et barn med høretab har brug for ekstra opmærksomhed og stimulering for at fremme sin tale- og sprogudvikling. Det er også vigtigt, at de bruger deres høreapparater så meget som muligt.1
Få gang i snakken
Jo mere tale og sprog dit barn udsættes for, desto bedre. Læs bøger, tal om dagens begivenheder, og sørg for, at dit barn altid er tæt på dig.
Variér og gentag
Brug en variation af ord og grammatik. Når dit barn siger noget, så udvid det eller gentag det med korrekt grammatik. Brug intonation for at fremhæve de ord, du har ændret.
Spil musik
Syng sange, reciter rim og remser, leg sanglege og lav musik og støj med instrumenter, eller det I har til rådighed.
Læs bøger
Involver dit barn med spørgsmål og diskussioner, mens I læser en bog sammen. Læs den samme bog flere gange.
Brug dit kropssprog og dine bevægelser
Brug enkle bevægelser i kombination med ord. Husk også at bruge kropssprog.
Brug forskellige genstande
Brug genstande til at sætte gang i samtaler. Udpeg genstande, og giv dem navne.
Få flere råd og tips om kommunikation
Få indblik i nyttige kommunikationsvaner, og læs mere om at have et barn med høretab.
Støt dit barn
Børn i førskolealderen udvikler deres tale- og sprogfærdigheder ved at interagere med forældre, familiemedlemmer, pædagoger og venner. De kan også lytte til andre med interesse og dele og skabe deres første venskaber.
For at fremme dit barns sprog- og interpersonelle færdigheder bør du hjælpe dem med at deltage, når de vil. Støtte af deres tale- og sprogudvikling bidrager også til udviklingen af sociale færdigheder og kommunikation. Giv dem ansvar, der passer til deres alder og udvikling, for at styrke deres forhold til høreapparater og behovet for god kommunikation.
Giv dit barn ansvar for sine høreapparater
I fireårsalderen har børn en finere motorisk kontrol og kan håndtere små genstande. Øv dig i at lade dit barn sætte sine ørepropper i og tage dem ud under opsyn.
Øg den indirekte læring
Indirekte læring kommer af at høre samtaler, der ikke er rettet specifikt mod barnet. Det er en meget vigtig måde for børn at lære på. Børn med høretab har en mindre 'lytteboble', hvilket gør, at de ikke kan overhøre samtaler, der foregår omkring dem, mere end et par meter væk. Det betyder, at de kan mangle den adgang til lyde, der er nødvendig for indirekte læring. Størrelsen på et barns lytteboble er baseret på graden af høretab og kan øges med konsekvent, daglig brug af forstærkning.2
Lær dit barn at tage ansvar for sine egne behov
Det er vigtigt at have en forståelse for, hvad man selv har brug for og dele det med andre. Øv sammen med dit barn for at udvikle denne færdighed. Det er meget vigtigt for barnets læring, at andre ved, når det hører dårligt, og når dets høreapparater ikke virker. Giv dit barn de nødvendige kommunikationstips - du kan også dele dem med personalet i daginstitutionen.
Til aktive børn.
Konsekvent brug af høreapparat er afgørende
For at støtte dit barns udvikling og vækst er det vigtigt, at han eller hun bruger sine høreapparater så meget som muligt.1 Det kan være en udfordring, hvis dit barn ikke bryder sig om at have dem på. Din audiolog kan hjælpe dig med at finde løsninger til at holde dem på dit barns ører.
Vælg pålidelige høreapparater
Dit barn bør bruge sine høreapparater så meget som muligt, selvom det kan betyde, at de bliver beskadiget under fysiske aktiviteter eller går tabt, mens verden udforskes. Husk, at det er det værd – det vil sikre, at dit barns hjerne får de bedst mulige betingelser for at udvikle sig.
Referencer
- Walker, E. A., Holte, L., McCreery, R. W., Spratford, M., Page, T., & Moeller, M. P. (2015). The influence of hearing aid use on outcomes of children with mild hearing loss. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, 58(5), 1611-1625.
- Karen L. Anderson, ph.d., 2002.